VKLA Szekeres Tamás - Aki nem szeretne fejlődni, annak nincs helyette közöttünk

"Folyamatosan fejlődnünk kell, ehhez pedig tanulni kell. Külföldi tanulmányútjainkon megismertünk olyan embereket, akiktől lehet tanulni. Be kell hozni a tudást a magyar futballba. Elindult egy folyamat, amelynek mi is részesei szeretnénk lenni. A fejlődéshez szemléletváltás is kell, ennek első lépése pedig új gondolatok ébresztése, befogadása.”

A fenti szavakkal harangozta be a Vasas Kubala Akadémia által szervezett konferenciát az Akadémia ügyvezetője Szekeres Tamás. Az elhangzottak sokban összecsengenek a Nemzeti Sport Online által idén év elején indított Szemléletváltás sorozat céljaival. Ezért is fogadtuk el a meghívót. A konferencián a több mint harminc éve a holland szövetség alkalmazásában, jelenleg az edzőképzés instruktoraként dolgozó Jan Reurings és tanítványa, Ryan Smart tartottak előadásokat többek között tehetséggondozás, edzői szerepek, genetikai adottságok, labdarúgó-játékostípusok témakörökben. A délelőtti előadásokat délután gyakorlati bemutató követte, a külföldi szakemberek edzés közben is bemutatták mindazt, amit képviselnek. A konferencián a Kubala Akadémia – mint regionális központ – meghívására a hozzá tartozó alközpontok képviselői vettek részt, mintegy félszázan, köztük volt válogatott labdarúgók is, például Bükszegi Zoltán vagy Czvitkovics Péter.

– Az előadások felvezetőjében elmondta, a jövőben több hasonló szakmai programot is szeretnének szervezni a hazai utánpótlásedzőknek. Van valós igény a honi edzők körében arra, hogy külföldi szakemberektől tanuljanak?

Úgy vélem, elindult a változás a magyar futballban, ami az utánpótlásképzésre is vonatkozik – válaszolta a Nemzeti Sport Online kérdésére az előadásokat követően Szekeres Tamás, a Vasas Kubala Akadémia ügyvezetője. – Mi kizárólag olyan szakembereket szeretnénk alkalmazni, akik szeretnének tanulni. Én is tapasztalom, hogy sokan csak a papír miatt végeznek el egy tanfolyamot, hallgatnak meg egy-egy előadást, nincs meg a belső igényük a tanulásra, a fejlődésre. Változásra van szükség a futballunkban, a változáshoz pedig cselekvés kell, nem elég arról csak beszélni Tanulni vágyó, nyelveket beszélő, motivált fiatalokat szeretnénk támogatni a fejlődésükben, akik aztán hozzájárulhatnak a honi labdarúgásban dolgozók szemléletváltásához. Nekünk, vezetőknek, ennek a kereteit kell megteremtenünk, hogy aztán idővel magától működhessen a folyamat. Lehetőséget teremtünk, eszközöket adunk a fejlődéshez, megnyitjuk a gondolkodást, bizonyos keretek között (a Vasas Kubala Akadémia futballfilozófiája alapján), de mindenkinek a maga útját kell járnia.

– És a megszerzett tudást vajon alkalmazzák is a gyakorlatban? Mikorra várhatjuk, hogy a változtatási szándék konkrét eredményeket is hoz? Mert a magyar futballban harminc éve mindenki türelmet kér, voltak itt már angol, holland, német, olasz és még ki tudja, hány országból érkező szakemberek, mind az utánpótlásban, mind felnőttszinten, mind a kluboknál, mind a válogatottnál számos irányba próbáltunk már elindulni, mégsem jutottunk sehova.

– A pályán egyelőre valóban nem köszön vissza a változtatási szándék, egészen egyszerűen azért, mert nincsenek sokan pontosan tisztában azzal, hogy miben is kellene változniuk. Az ehhez hasonló előadások ezekre a kérdésekre adhatnak választ. Ha tudjuk,  mennyire különböző játékostípusok léteznek, akik más-más megközelítést igényelnek, ha tisztában vagyunk azzal, hogy minden játékosnak más és más a belső motivációja, akkor már megtettük az első lépést. Ha elfogadjuk, hogy nem biztos, hogy az a legjobb módja a gyerekek fejlesztésének, ahogy azt mi eddig csináltuk, ha nyitottak vagyunk az újra, ha ki tudjuk deríteni minden játékosunkról, hogy hogyan „működik”, akkor lehet esély az előrelépésre. A magyar futballban a szürkeállomány gyarapítására van szükség. Látjuk, ki mennyire szeretne fejlődni, aki csak szavakban szeretne, annak nincs helye közöttünk. De ez folyamat, nem megy egyik napról a másikra.

– A holland és az angol szakember által bemutatott, abszolút futballista-központú, a játékosok megismerésére építő megközelítési mód ön szerint mennyire számít újdonságnak a magyar futballban?

– Magyarországon a játékosok fejlesztése során sok helyen még mindig a legfelsőbb vezetők mondják meg, mik a célok és azokat hogyan lehet elérni, a beosztottak, jelen esetben az edzők, pedig azzal vannak elfoglalva, hogy mit miért nem lehet megvalósítani. A problémákat nem elég azonosítani, azokat meg is kell oldani. A Team Sky brit országúti kerékpárcsapatnál – amellyel nemrég egy londoni sportkonferencián volt alkalmam megismerkedni – azt vallják, hogy arra a munkatársra, akinek egy adott téma kapcsán nincs a konstruktivitást szem előtt tartó saját véleménye, nincs is szükségük. Elvárják, hogy a felvetődő problémák megoldásában a saját szaktudásának megfelelően mindenki részt vegyen. Nagyon fontosnak tartom, hogy ne csak a stábot sarkalljuk gondolkodásra, hanem a gyerekeket is tanítsuk meg gondolkodni. A mostani előadások arról is szóltak, hogy az edzők választási lehetőségeket, egyúttal döntési szabadságot adnak a játékosoknak. Ha saját maguk döntenek, gondolkodniuk kell.  A gondolkodásról való leszoktatás az iskolában kezdődik. Éltem Norvégiában is, a gyerekeim jártak ott iskolába, és tapasztalatból mondhatom, hogy a pozitív megerősítés csodákra képes. A norvég tanárok a jóra koncentrálnak, azt helyezik előtérbe. Az önbizalom pedig a dicsérettel, elismeréssel fejlődik. Magyarországon az iskolákban a legtöbb helyen a rosszra, a hibákra koncentrálnak a tanárok, sokkal fontosabbnak tartják felhívni a figyelmet arra, hogy mi a rossz, mint megtalálni a gyerekek erősségeit, azt, hogy ők miben jók. Nem véletlen, hogy Magyarország tele van önbizalom-hiányos emberrel, és ez mindenre rányomja a bélyegét.

– Különböző országokból érkező szakembereket hallgatva rájöhetünk, hogy az egyes futballkultúrák mennyire eltérő módon gondolkodnak a labdarúgásról, az utánpótlás-nevelésről. Viszont Magyarországon éppen az tűnik az egyik fő problémának, hogy itt nincs közös nevező, nincs egyetlen irány.

– Nem gondolom, hogy a magyar labdarúgásnak egy előre meghatározott irányba kellene fejlődnie. A futball globalizációjával már nincs lényegi eltérés a fejlett futballkultúrák képzési módszereiben. A holland módszer legtöbb eleme megtalálható a német oktatásban és az angol akadémiákon sem tanítják különösebben másképp a futballt, mint Belgiumban. Állandó kölcsönhatásban állnak ezek a módszerek, állandóan változnak, állandóan fejlődnek. Elmúltak már azok az idők, amikor egyértelműen meghatározható volt, mit is jelent a német, az angol vagy a magyar stílus. Meggyőződésem, hogy futballunk fejlődésének legfontosabb lépése az lenne, ha utánpótlásedzőink és klubvezetőink képzettsége, munkához való viszonyulása és motivációja hasonló szintet érne el, mint a fejlett futballkultúrákban dolgozó hasonló szakembereké.

nemzetisport.hu - Pór Károly

2017.12.01. 11:12

Vissza

  •   M GY D V P
    1 MOL VIDI FC 15 13 1 1 40
    2 PMFC 15 12 2 1 38
    3 VASAS KUBALA AKADÉMIA 15 11 1 3 34
    4 NYÍREGYHÁZA SPARTACUS 15 10 1 4 31
    5 UTE 15 9 0 6 27
    6 ÚFC 15 7 4 4 25
    7 ZTE AKADÉMIA 15 7 3 5 24
    8 SZEGED-GROSICS AKADÉMIA A 15 7 0 8 21
    9 PAKSI FC 15 6 3 6 21
    10 SZOLNOKI MÁV UP. FC 15 5 2 8 17
    11 BUDAI FUTBALL CLUB 15 4 3 8 15
    12 GYIRMÓT SE GYŐR 15 4 2 9 14
    13 KAPOSVÁRI RÁKÓCZI BFLA 15 4 1 10 13
    14 KTE LABDARÚGÓ AKADÉMIA 15 3 3 9 12
    15 BÉKÉSCSABA LABD. AKADÉMIA 15 3 0 12 9
    16 SZEKSZÁRDI UFC 15 0 4 11 4
  •   M GY D V P
    1 NYÍREGYHÁZA SPARTACUS 15 9 5 1 32
    2 UTE 15 10 1 4 31
    3 VASAS KUBALA AKADÉMIA 15 8 6 1 30
    4 PAKSI FC 15 9 1 5 28
    5 ÚFC 15 7 5 3 26
    6 PMFC 15 7 4 4 25
    7 ZTE AKADÉMIA 15 7 4 4 25
    8 SZOLNOKI MÁV UP. FC 15 7 4 4 25
    9 MOL VIDI FC 15 6 5 4 23
    10 KTE LABDARÚGÓ AKADÉMIA 15 6 3 6 21
    11 KAPOSVÁRI RÁKÓCZI BFLA 15 6 3 6 21
    12 GYIRMÓT SE GYŐR 15 4 3 8 15
    13 BÉKÉSCSABA LABD. AKADÉMIA 15 3 4 8 13
    14 BUDAI FUTBALL CLUB 15 3 2 10 11
    15 SZEGED-GROSICS AKADÉMIA A 15 1 3 11 6
    16 SZEKSZÁRDI UFC 15 0 1 14 1
  •   M GY D V P
    1 KTE LABDARÚGÓ AKADÉMIA 15 13 1 1 40
    2 MOL VIDI FC 15 10 1 4 31
    3 UTE 15 10 1 4 31
    4 NYÍREGYHÁZA SPARTACUS 15 10 1 4 31
    5 VASAS KUBALA AKADÉMIA 15 9 1 5 28
    6 KAPOSVÁRI RÁKÓCZI BFLA 15 8 2 5 26
    7 SZEGED-GROSICS AKADÉMIA A 15 8 1 6 25
    8 BUDAI FUTBALL CLUB 15 7 2 6 23
    9 ÚFC 15 7 2 6 23
    10 PMFC 15 6 1 8 19
    11 PAKSI FC 15 6 1 8 19
    12 GYIRMÓT SE GYŐR 15 6 0 9 18
    13 ZTE AKADÉMIA 15 4 2 9 14
    14 BÉKÉSCSABA LABD. AKADÉMIA 15 4 2 9 14
    15 SZOLNOKI MÁV UP. FC 15 2 0 13 6
    16 SZEKSZÁRDI UFC 15 0 2 13 2
  •   M GY D V P
    1 PUSKÁS AKADÉMIA FC 15 14 1 0 43
    2 MOL VIDI FC 15 11 2 2 35
    3 HONVÉD-MFA 15 10 3 2 33
    4 MTK BUDAPEST 15 8 5 2 29
    5 DVSC-DLA 15 7 3 5 24
    6 NYÍREGYHÁZA SPARTACUS 15 7 2 6 23
    7 FERENCVÁROSI TC 15 6 3 6 21
    8 ILLÉS AKADÉMIA-HALADÁS 15 6 3 6 21
    9 KTE LABDARÚGÓ AKADÉMIA 15 4 6 5 18
    10 ETO FC GYŐR 15 4 6 5 18
    11 VASAS KUBALA AKADÉMIA 15 5 2 8 17
    12 DVTK 15 5 1 9 16
    13 UTE 15 5 1 9 16
    14 PMFC 15 3 2 10 11
    15 KAPOSVÁRI RÁKÓCZI BFLA 15 3 1 11 10
    16 BÉKÉSCSABA LABD. AKADÉMIA 15 1 1 13 4
  •   M GY D V P
    1 HONVÉD-MFA 15 11 1 3 34
    2 FERENCVÁROSI TC 15 11 1 3 34
    3 PUSKÁS AKADÉMIA FC 15 9 4 2 31
    4 DVSC-DLA 15 9 3 3 30
    5 VASAS KUBALA AKADÉMIA 15 9 3 3 30
    6 MTK BUDAPEST 15 9 3 3 30
    7 ETO FC GYŐR 15 8 1 6 25
    8 ILLÉS AKADÉMIA-HALADÁS 15 7 2 6 23
    9 DVTK 15 7 1 7 22
    10 UTE 15 5 0 10 15
    11 MOL VIDI FC 15 4 3 8 15
    12 BÉKÉSCSABA LABD. AKADÉMIA 15 4 1 10 13
    13 NYÍREGYHÁZA SPARTACUS 15 3 4 8 13
    14 KAPOSVÁRI RÁKÓCZI BFLA 15 4 0 11 12
    15 PMFC 15 2 3 10 9
    16 KTE LABDARÚGÓ AKADÉMIA 15 2 2 11 8
  •   M GY D V P
    1 VASAS KUBALA AKADÉMIA 11 11 0 0 33
    2 FERENCVÁROSI TC 11 9 0 2 27
    3 BUDAÖRS 11 8 1 2 25
    4 DUNAHARASZTI MTK 11 5 2 4 17
    5 KELEN SC 11 5 2 4 17
    6 VIADUKT SE BIATORBÁGY 11 5 0 6 15
    7 SOROKSÁR SPORT CLUB 11 4 3 4 15
    8 REAC SPORTISKOLA SE 11 4 2 5 14
    9 BVSC-ZUGLÓ 11 4 1 6 13
    10 DOROGI FC 11 2 0 9 6
    11 UTE 11 1 2 8 5
    12 DUNAKANYAR SE-SZENTENDRE 11 1 1 9 4
                 
                 
                 
                 
  •   M GY D V P
    1 FERENCVÁROSI TC 11 10 1 0 31
    2 UTE 11 9 1 1 28
    3 DUNAKANYAR SE-SZENTENDRE 11 8 1 2 25
    4 KELEN SC 11 7 1 3 22
    5 VASAS KUBALA AKADÉMIA 11 5 1 5 16
    6 VIADUKT SE BIATORBÁGY 11 5 0 6 15
    7 BVSC-ZUGLÓ 11 4 1 6 13
    8 SOROKSÁR SPORT CLUB 11 4 0 7 12
    9 DUNAHARASZTI MTK 11 3 2 6 11
    10 BUDAÖRS 11 2 2 7 8
    11 REAC SPORTISKOLA SE 11 1 3 7 6
    12 DOROGI FC 11 1 1 9 4
                 
                 
                 
                 
  •   M GY D V P
    1 VÁRDA LABDARÚGÓ AKADÉMIA 8 7 0 1 21
    2 MEZŐKÖVESD ZSÓRY FC 8 6 2 0 20
    3 FC HATVAN 8 5 1 2 16
    4 NYÍREGYHÁZA SPARTACUS FC 8 5 0 3 15
    5 BALMAZÚJVÁROSI FC 8 3 1 4 10
    6 DVTK 8 2 2 4 8
    7 VÁC VLSE 8 2 1 5 7
    8 VASAS KUBALA AKADÉMIA 8 2 1 5 7
    9 KAZINCBARCIKA 8 0 0 8 0
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
  •   M GY D V P
    1 PUSKÁS AKADÉMIA FC 8 7 1 0 22
    2 AIRNERGY FC-BMTE 8 7 0 1 21
    3 NYÍREGYHÁZA SPARTACUS FC 8 6 1 1 19
    4 DLA-DEAC 8 4 0 4 12
    5 VASAS KUBALA AKADÉMIA 8 3 2 3 11
    6 MERCEDES-KLC 8 2 2 4 8
    7 ÚFC 8 2 1 5 7
    8 DVTK 8 1 1 6 4
    9 KŐBÁNYÁÉRT FNLA 8 0 0 8 0
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
  •   M GY D V P
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 

VASAS KUBALA AKADÉMIA TV

Női toborzó
Infók
Új stadion

Vasas Kubala Akadémia (Vasas Akadémia Kft.)

H-1139 Budapest, Fáy utca 58.

Telefon: +3620/378-48-80

E-mail: info@vkla.hu